Kouzelný podzim v Orlických horách: Kam vyrazit?

Orlické hory nejsou na rozdíl od Krkonoš nebo Šumavy tolik opěvovanou turistickou destinací, obzvlášť na podzim. Pokud tě ale lákají procházky pestrobarevnou přírodou bez lidí, chceš si užít krásné výhledy, ale zároveň tě výšlapy do strmých kopců moc nebaví, jsou právě Orlické hory ideální volbou na podzimní odpočinek. Jaká zajímavá místa v Orlických horách navštívit, kam na to nejlepší pivo a kde se ubytovat?

Když jsme se rozhodovali, kam na podzim vyrazíme, vybírali jsme mezi prodlouženým víkendem v nějakém z evropských měst a přírodou. Vzhledem k letošnímu překrásnému podzimnímu počasí a nadprůměrným teplotám zvítězila příroda. Michal kousek od Orlických hor pochází, a tak mě přesvědčil, že tamní příroda je na podzim opravdu kouzelná.

KDE SE UBYTOVAT V ORLICKÝCH HORÁCH?

Protože jsme si chtěli po celodenních túrách kvalitně odpočinout a nic neřešit, hledali jsme ubytování, které nabízí wellness a dobré jídlo. Široko daleko jediným hotelem splňujícím naše potřeby byl Amenity Resort hotel & spa v Deštném. Jinak poměrně drahý resort nabízel v posledním říjnovém týdnu velké slevy, za 3 noci s polopenzí jsme tak zaplatili 7 000 Kč, což se nám zdálo více než ucházející.

Pokud ti na wellness a stravě tolik nesejde, najdeš v okolí Orlických hor spousty levnějších ubytování v různých chatách a chalupách na bookingu, ale jestli je tvůj záměr stejný, jako náš, Amenity rozhodně doporučujeme! Nejenže je resort vkusně a moderně zařízený tak, aby zapadal do rázu krajiny, ale za ty peníze jsme si vychutnali opravdu dobré české jídlo a užili boží wellness, ze kterého jsme koukali přímo do krajiny. Výhodou v tomto období byla také kapacita hotelu, která nebyla naplněná ani z poloviny. I wellness tak zelo prázdnotou a s nikým jsme se v sauně ani vířivce netlačili.

KAM NA TŮRY V ORLICKÝCH HORÁCH?

Na dalších řádcích s tebou sdílíme plány jednotlivých cest, které ti třeba pomůžou při plánování té tvé. 🙂

Krátká procházka kolem Deštného

ZÁCHYTNÉ BODY: Amenity resort hotel & spa – Pod špičákem, rozcestí – Kout – Nad koutem – Sokolská bouda, rozcestí – Deštné, hot. panorama – Deštné, národní dům

VZDÁLENOST: 6,9 km

Na túry po Orlických horách jsme měli dva a půl dne. Přijeli jsme v neděli odpoledne, a protože už nám nezbývalo mnoho času do západu slunce, zvolili jsme kratší procházku kolem Deštného. Cesta nám zabrala asi dvě hodinky a rozhodně stojí za objevení! I když to není žádná hřebenovka, i tak jsou výhledy na okolní hory krásné. Zapadající slunce se tou dobou opíralo do korun stromů a vytvářelo sytě oranžové mozaiky, a my jsme věděli, že jsme si vybrali to nejlepší místo na strávení podzimní dovolené 🧡

Hřebenovka přes Šerlich a Velkou Deštnou

ZÁCHYTNÉ BODY: Amenity resort hotel & spa – Šerlich – Velká Deštná – Lusino údolí – Zámeček – Kostel sv. Matouše – Deštné v Orlických horách, národní dům

VZDÁLENOST: 23,5 km

Na druhý den jsme naplánovali celodenní tůru přes hřeben Orlických hor a dva nejvyšší vrcholy – Šerlich a Velkou Deštnou.

Čeká nás těměř 24 km, vyrážíme proto v 8 ráno, abychom do západu slunce byli zpět na hotelu. Kousek od hotelu přes silnici začíná lesní cesta směrem k Masarykově chatě sídlící na druhém nejvyšším vrcholu Orlických hor, Šerlichu. Už při prvních minutách cesty lesem víme, že naše rozhodnutí strávit konec podzimu v přírodě bylo to nejlepší. Čerstvý, chladný vzduch provoněný jehličím a čerstvě spadaným listím, a ty barvy! 🍂 Navíc nám přeje počasí, slunce hřeje do zad a je krásných 10 stupňů.

Výšlap do prvních orlických kopců nás ale zmohl a tak už se těšíme, až si na Šerlichu dáme jedno čepované, jak máme na našich cestách ve zvyku. Blížíme se k chatě a vítá nás zrzavý kocour a nádherná panoramata. První dobré znamení! Přicházíme k chatě a jakmile už zpoza rohu vidíme písmeno Z, náš žíznivý krk sykne bolestí. Masarykova chata, která je obvykle v provozu celoročně, je zrovna ten týden z technických důvodů uzavřena, ačkoliv všude po Deštném visely cedule “OTEVŘENO”. Tak zamačkáváme slzu, dáváme si doušek naší vody a pokračujeme po červené směr Velká Deštná.

Po cestě na Velkou Deštnou vede hřebenovka, nečekej ale vyhlídkovou cestu, většina cesty je lemovaná vysokým lesem. Sem tam narážíme na občerstvení vždy s vidinou jednoho čepovaného a něčeho dobrého na zub, ale mimo sezónu jsou všechna zavřená. Po asi půl hodince přicházíme na vrchol Velká Deštná, a stoupáme na rozhlednu, ze které je kouzelný výhled na celé hory.

Druhá část cesty pokračuje sestupem z Velké Deštné po zelené směrem k penzionu Zámeček, kde má být další zastávka na občerstvení. Ale jak už dopředu tušíme, je zavřený. Naše břicha tak stále zůstávají prázdná. Pokračujeme dál, po žluté. Snad mě osvítil duch svatý, nebo co, ale poprvé za celou dobu otevírám mapy.cz, kde zjišťuji, že jsme špatně zahli. Tady si dej pozor, od Zámečku vede asfaltová cesta, která svádí k tomu po ní cupitat dál a dál, ale hned kousek od Zámečku je špatně viditelné označení žluté trasy, které vede po lesní cestě. Vracíme se tedy asi 1,5 km zpět a už se správně napojujeme na žlutou.

Poslední část trasy směrem do Deštné je opravdu jako z pohádky. Cestou míjíme údolí i vyhlídky, louky poseté bedlami a aleje stromů zářících tisíci odstíny žluté, oranžové, červené a hnědé. Určitě se na této cestě zastav u římskokatolického kostela svatého Matouše, odkud je krásná vyhlídka na Deštné, a to rovnou z houpačky zavěšené na obřích stromech.

Naší poslední nadějí na občerstvení je skiareál v Deštném. Čeká nás ale město duchů. Ponaučení pro příště tedy zní → svačinu a plechovky piva s sebou! Mimo sezónu opravdu žádné otevřené hospody ani bistra nečekej.

Protože už se ozývají nožky, z centra Deštné k hotelu jedeme autobusem. Ve čtyři odpoledne po krásných osmi hodinách dorážíme na hotel a odměnou nám je jelítko se zelím a šťouchačkama, k tomu celý den očekávané čepované 🍻 a poté relax s božím výhledem 🍂.

Přes pohraniční opevnění do Neratova

ZÁCHYTNÉ BODY: Rokytnicke v Orlických horách, pod zatáčkami – Anenský vrch – pevnost Hanička – Neratov

VZDÁLENOST: 10,5 km

Třetí den jsme se rozhodli pro méně náročnější trasu, za to o to zajímavější! Vyrážíme autobusem ze zastávky Deštné, národní dům, která je od hotelu asi 20 minut pěšky, do zastávky Rokytnice v Orlických horách, pod zatáčkami. Připrav se, že je to ten typ autobusu, který staví každých 100 metrů, takže tě čeká vyhlídková jízda, během které i houby najdeš. 🍄

Za hodinu jsme na místě. Vyrážíme po zelené na Anenský vrch, kde se nachází rozhledna. My ale pro tentokrát rozhlednu vynecháváme a na rozcestí se napojujeme na červenou, kde na nás čeká naučná stezka Opevnění Rokytnicka. Ta tě seznámí se systémem bunkrů budovaným v letech 1936 až 1938 na obranu Československa. Polohu bunkrů vidíš na mapě, lemují celý úsek až k pevnosti Hanička, takže je nemůžeš minout. Pevnost Hanička představovala tvrz spojující systém bunkrů a sloužila jako základna a sklad munice. Dnes je na jejím místě muzeum, kde se můžeš s historií seznámit hlouběji. Mimo sezónu je ale otevřené jen o víkendu.

Od Haničky pokračujeme směrem do naší poslední zastávky, Neratova, kam přicházíme o hodinu a půl později. Neratov je známým poutním místem, na které vyráží během roku spousty turistů, a to hlavně kvůli kostelu Nanebevzetí Panny Marie, který byl po požáru v roce 1945  znovu vybudována. Překvapí tě jeho nevšední interiér s netypickým oltářem a skleněná střecha.

Neratov je zajímavý také způsobem, jakým funguje místní život. Vesnici tvoří sdružení lidí, kteří místo společně obnovují a udržují ho v chodu. Založili zde spolek, pivovar, hospodu, školu pro postižené a chráněnou dílnu, a to všechno udržují v chodu díky darům. Proto i v těchto mimosezónních měsících najdeš všechny místní podniky otevřené. A tak je jdeme prozkoumat! V bistru u Proroka si vychutnáme výborné zákusky a kávu. Pokračujeme do hospůdky, kde naše hladové krky utěší vynikající guláš a místní pivo Prorok. A to pivo, příteli, to je skvost! A tak ochutnáváme 11°,  pak 12°, no a abychom to měli komplet, tak nakonec i 12° IPU. Výhoda? Cesta autobusem zpět do Deštné nám tentokrát ubíhá tak rychle, že ani nevíme jak. 😄

A to je z naší podzimní dovolené v Orlických horách vše. 🍂 Snad jsme tě inspirovali k objevování dalších krásných míst!